Financieel verslag
Tarieven en toezicht
In de Loodsenwet is bepaald dat de ACM de loodsgeldtarieven vaststelt voor de schepen die de Nederlandse havens aandoen. Op basis van een voorstel van het Loodswezen stelt de ACM vóór 1 januari van ieder jaar deze tarieven vast. Na deze tariefvaststelling zijn de risico’s van onvoorziene kosten en/of een minder dan vooraf voor het jaar ingeschat aantal geloodste scheepsreizen geheel voor de registerloodsen.
De twee belangrijkste elementen van het tariefvoorstel zijn de begrote kosten en het aantal te verwachten te loodsen scheepsreizen, exclusief de dienstverlening aan de Vlaamse Scheldehavens. Voorafgaand aan het indienen van dit tariefvoorstel bij de ACM vindt er een consultatie plaats met vertegenwoordigers van bij ministeriële regeling aangewezen openbare lichamen betrokken bij het bestuur van een of meer zeehavens en representatieve organisaties van ondernemers in het scheepvaart- en havenbedrijf. Zij worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze op het voorstel kenbaar te maken.
In het Tariefvoorstel 2025 is uitgegaan van de reizenraming van Ecorys van september 2024. Bij de raming is verder rekening gehouden met een impact van de economische ontwikkelingen op basis van het basisscenario van het CPB van september 2024. Op basis van het tariefvoorstel heeft de ACM het loodsgeldtarief voor 2025 vastgesteld op plus 7,97%. De raming van 89.697 reizen is de meest waarschijnlijke uitkomst van het model als middenwaarde van de verschillende scenario’s.
Resultaten 2024
In de onderstaande tabel is een vergelijking opgenomen tussen het werkelijke resultaat en het begrote resultaat over 2024.
(in duizenden EUR) |
Begroot |
Werkelijk |
Verschil |
2024 |
2024 |
2024 |
|
Opbrengsten |
|||
Loodsgelden |
246.906 |
240.728 |
-6.178 |
Andere tarieven |
202 |
209 |
7 |
Overige inkomsten |
423 |
455 |
32 |
Opbrengsten exploitatierekening |
247.531 |
241.392 |
-6.139 |
Kosten |
|||
Arbeidsvergoeding loodsen |
111.293 |
110.614 |
-679 |
Beloodsen en plannen |
89.286 |
89.629 |
343 |
Overige regionale kosten |
13.499 |
13.093 |
-406 |
Overige landelijke kosten |
20.364 |
19.339 |
-1.025 |
Publiekrechtelijke beroepsorganisatie |
7.871 |
7.155 |
-716 |
Vermogensvergoeding |
5.218 |
4.838 |
-380 |
Totaal kosten |
247.531 |
244.668 |
-2.863 |
Exploitatieresultaat |
0 |
-3.276 |
-3.276 |
Opbrengsten
De totale opbrengsten liggen ten opzichte van de begroting € 6,1 miljoen (2,5%) lager. De totaal bruto in rekening gebrachte opbrengsten bedragen € 247,7 miljoen ten opzichte van € 254,7 miljoen in de begroting. De in rekening gebrachte omzet bestaat voor € 210,6 miljoen (begroting: € 216,6 miljoen) uit omzet naar Nederlandse wethavens en voor € 37 miljoen (begroting: € 38,1 miljoen) naar Vlaamse Scheldehavens.
Na aftrek van frequentie- en incassokorting is de netto omzet 2024 naar de Nederlandse havens € 196,1 miljoen versus € 199,9 miljoen in de begroting. In percentage is de werkelijke korting 2024 6,9%, versus 7,7% begroot en 7,42% in 2023. De totale opbrengsten van de dienstverlening naar de Vlaamse Scheldehavens, inclusief de inkomsten uit overeenkomst Vlaams Gewest ad € 2,0 bedragen € 39,1 miljoen versus € 40,1 miljoen in de begroting.
De verrekening andere boekjaren kwam lager uit dan begroot, omdat hierin de verrekening (terugbetaling) investeringen over 2024 ad € 1,1 miljoen is begrepen die niet begroot was.
Kosten
De arbeidsvergoeding loodsen is € 0,7 miljoen lager dan begroot. De vergoeding voor de directe loodsuren is lager dan begroot, doordat het aantal gerealiseerde reizen lager ligt dan begroot (-1,7%). Daarnaast zijn de IPL-uren voor o.a. opleidingen lager dan begroot.
De hogere kosten voor beloodsen en plannen worden grotendeels veroorzaakt door de hogere kosten voor het operationeel personeel door een stijging van de salariskosten en de verloftegoeden. Daarnaast zijn de kosten voor de inzet van de helikopter € 0,5 miljoen hoger dan begroot door meer vlieguren.
Bij de landelijke algemene kosten zijn de kosten voor personeel wal lager dan in de begroting doordat algemene personeelskosten (zoals bedrijfskleding, leasekosten) achterblijven op de begroting. Daarnaast zijn de ICT kosten lager dan begroot door lagere advieskosten en lagere afschrijvingskosten.
De kosten publiekrechtelijke organisaties zijn lager door lagere opleidingskosten loodsen.
De vermogensvergoeding is € 0,4 miljoen lager dan geraamd, doordat er in 2024 minder investeringen zijn gedaan dan geraamd. Hierdoor is de gemiddelde capital base lager dan geraamd.
Financiële positie
De financiële positie op lange termijn
In het verleden hebben de loodsen in het kader van de investeringen in de vloot en de gewenste solvabiliteitspositie ingestemd met het verhogen van het kapitaal per loods tot € 100.000 in 2015. Daarbij is uitgegaan van een loodsenformatie van 450 loodsen. Hierdoor beschikt het Loodswezen over een lange termijn eigen vermogen van circa € 45 miljoen.
De financiering van de bestaande vloot en aangegane investeringsverplichtingen van nieuwe vaartuigen geschiedt voor een deel met vreemd vermogen (leningen). De looptijden van de leningen komen overeen met de ecinomische levensduur van de betreffende vaartuigen. Hierdoor is de financiering daarvan gedurende de gehele levensduur gewaarborgd. Het rente risico op de leningen is afgedekt via renteswaps die qua omvang en looptijd exact gelijk zijn aan de betreffende leningen of via een vaste rente voor de gehele looptijd van de betreffende leningen.
Ter gedeeltelijke financiering van de investering in de vier nieuwe tenders van de M-klasse, die in 2023 tot en met 2025 worden opgeleverd is een lening aangetrokken bij de BNG Bank van € 12,96 miljoen. De lening heeft een vaste rente en een leningsduur tot en met 2042.
Met de financiers is de afspraak gemaakt dat het eigen vermogen, bestaande uit het gemeenschappelijk vermogen lange termijn en korte termijn, minimaal 28% van het balanstotaal bedraagt. Eind 2024 ligt dit op 39,5% waarmee aan deze eis wordt voldaan. Onderstaand is een overzicht van de financiële positie over de afgelopen vijf jaar opgenomen.
Op basis van de beschikbare financiële prognose wordt verwacht dat, rekening houdende met de geplande investeringen, ook de komende jaren aan de eisen van de financiers kan worden voldaan.
Financiële postitie op lange termijn |
|||||||||
(Alle bedragen in € 1.000) |
|||||||||
Balans |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
||||
Investeringen in MVA in het betreffende boekjaar |
27.163 |
13.894 |
5.740 |
5.910 |
9.168 |
||||
Geïnvesteerd bedrag in MVA ultimo boekjaar |
107.507 |
93.713 |
92.870 |
100.135 |
108.110 |
||||
Gemeenschappelijk vermogen korte termijn |
11.139 |
9.271 |
13.913 |
12.539 |
12.385 |
||||
Gemeenschappelijk vermogen lange termijn |
51.613 |
51.582 |
51.538 |
51.623 |
50.938 |
||||
Totaal gemeenschappelijk vermogen (= Eigen vermogen) |
62.752 |
60.853 |
65.451 |
64.162 |
63.323 |
||||
Vaste activa |
107.935 |
94.123 |
93.269 |
100.518 |
108.497 |
||||
Vlottende activa |
50.815 |
59.555 |
66.392 |
58.400 |
53.873 |
||||
Balanstotaal |
158.750 |
153.678 |
159.661 |
158.918 |
162.370 |
||||
Solvabiliteit (in %) |
39,5% |
39,6% |
41,0% |
40,4% |
39,0% |
||||
(Eigen vermogen / Balanstotaal) |
De financiële positie op korte termijn
Het netto werkkapitaal eind 2024 is € 16,2 miljoen. Het eigen vermogen korte termijn is € 11,1 miljoen. Indien dit na het vaststellen van de jaarrekening 2024 wordt uitgekeerd, resteert nog een positief saldo van € 5,1 miljoen. Verder beschikt het Loodswezen over een tweetal rekening-courantfaciliteiten van in totaal € 10,5 miljoen waarvan geen gebruik is gemaakt.
Het Loodswezen kan ook op korte termijn aan zijn financiële verplichtingen voldoen.
Op basis van de door het bestuur gemaakte analyse van de financiële positie eind 2024 en de meerjarenbegroting 2025-2028 is er geen reden te twijfelen aan de continuïteit en de mogelijkheid om de geplande investeringen die nodig zijn voor de toekomstige bedrijfsvoering te kunnen financieren. De onderkende key risks kunnen in voldoende mate worden beheerst. In de jaarrekening 2024 is voor de waardering dan ook uitgegaan van het continuïteitsprincipe.
Financiële postitie op korte termijn |
|||||||||
(Alle bedragen in € 1.000) |
|||||||||
Balans |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
||||
Voorraden |
4.422 |
4.416 |
4.170 |
3.458 |
3.079 |
||||
Vorderingen en overlopende activa |
12.158 |
11.489 |
12.037 |
12.206 |
10.139 |
||||
Liquide middelen |
34.235 |
43.650 |
50.185 |
42.736 |
40.655 |
||||
Vlottende activa |
50.815 |
59.555 |
66.392 |
58.400 |
53.873 |
||||
Vlottende passiva |
34.611 |
30.971 |
29.755 |
23.815 |
22.007 |
||||
Nettowerkkapitaal |
16.204 |
28.584 |
36.637 |
34.585 |
31.866 |
||||
(Vlottende activa -/- vlottende passiva) |
|||||||||
Current ratio (verhoudingscijfer) |
1,47 |
1,92 |
2,23 |
2,45 |
2,45 |
||||
(Vlottende activa / vlottende passiva) |
Verwachtingen voor 2025
In onderstaande tabel is de exploitatierekening opgenomen van de diensten en taken van Nederlands Loodswezen die vallen onder artikel 27a van de Loodsenwet. Voor het jaar 2025 zijn de cijfers van het Tariefvoorstel 2025 opgenomen, waarbij ook rekening is gehouden met de opbrengsten en kosten van het Nederlandse aandeel in de Scheldevaart:
(in duizenden EUR) |
Begroot |
Werkelijk |
Werkelijk |
2025 |
2024 |
2023 |
|
Opbrengsten |
|||
Loodsgelden |
260.843 |
240.728 |
226.064 |
Andere tarieven |
171 |
209 |
197 |
Overige inkomsten |
463 |
455 |
516 |
Opbrengsten exploitatierekening |
261.477 |
241.392 |
226.777 |
Kosten |
|||
Arbeidsvergoeding loodsen |
117.435 |
110.614 |
104.705 |
Beloodsen en plannen |
93.936 |
89.629 |
83.562 |
Overige regionale kosten |
14.599 |
13.093 |
12.446 |
Overige landelijke kosten |
21.629 |
19.339 |
17.594 |
Publiekrechtelijke beroepsorganisatie |
8.277 |
7.155 |
6.239 |
Vermogensvergoeding |
5.602 |
4.838 |
4.760 |
Totaal kosten |
261.477 |
244.668 |
229.306 |
Exploitatieresultaat |
0 |
-3.276 |
-2.529 |
Geloodste/ te loodsen scheepsreizen 2025-2021
Geloodste/ te loodsen scheepsreizen 2025-2021
Loodsen en medewerkers
Het aantal loodsen neemt toe van 468,13 loodsen in 2024 naar 470,51 in 2025 (in FTE). Het aantal medewerkers is voor 2025 begroot op 487,7 FTE (inclusief inhuur) (2024 487,6 FTE).
Investeringen
In onderstaande tabel zijn de cijfers van de investeringsbegroting 2025 samengevat:
Overzicht geraamde investeringen Loodswezen voor 2025: |
(in € 1.000) |
|||
A |
Vaartuigen |
|||
A. 1 |
Vervanging in de vloot |
|||
Nieuwbouw tenders |
167 |
|||
A. 2 |
Diverse investeringen vaartuigen |
|||
Overige investeringen vaartuigen |
118 |
|||
285 |
||||
B |
Onroerend goed |
|||
B. 1 |
Diverse renovaties van bestaande panden |
1.448 |
||
Steigers en pontons |
- |
|||
1.448 |
||||
C |
Overige investeringen |
|||
C.1 |
Loodstechnische hulpmiddelen |
|||
Nautisch ondersteunende systemen |
992 |
|||
Portofoons, helipkakken en reddingsvesten |
46 |
|||
1.038 |
||||
C.2 |
ICT systemen (hard- en software) |
|||
Wijzigingen ICT-systemen (incl. SPIL en LIS) |
4.199 |
|||
4.199 |
||||
C.3 |
Overige investeringen |
|||
Kantoorinventaris en installaties |
417 |
|||
Opleidingsmiddelen loodsen |
143 |
|||
Diverse kleine investeringen |
- |
|||
560 |
||||
Totaal generaal 2025 |
7.530 |
Financiering investeringen
Onderstaand overzicht geeft het verloop weer van de huidige externe langlopende financieringen.
Bedragen in Euro |
||||
Lening |
Aflossing 2024 |
Saldo 31-12-2024 |
Aflossing 2025 |
Saldo 31-12-2025 |
Polaris ABN / BNG |
1.100.000 |
8.800.000 |
1.100.000 |
7.700.000 |
Pollux ABN / BNG |
1.100.000 |
9.900.000 |
1.100.000 |
8.800.000 |
Procyon ABN / BNG |
1.000.000 |
10.000.000 |
1.000.000 |
9.000.000 |
Tenders Rabobank |
960.000 |
3.600.000 |
960.000 |
2.640.000 |
M-klasse tenders BNG |
360.000 |
9.593.617 |
720.000 |
11.880.000 |
Swaths BNG |
- |
- |
- |
18.588.000 |
4.520.000 |
41.893.617 |
4.880.000 |
58.608.000 |